Přehled událostí z výzkumu za období 10/11 2014

Pro Parent Project, o.s. přeložil: Karel Novotný, karelnovotny1981@gmail.com

Přehled strategií ve výzkumu DMD (PPMD)

Genová léčba

Buněčná léčba

Lékové léčby

Utrofinová upregulace

Myostatinové inhibitory

Exon skipping (Podrobně v přehledech 09/10 2014)

Zvířecí modely DMD

Základní informace o výzkumných strategiích v léčbě DMD

Genová léčba

Genová léčba Duchennovy svalové dystrofie se soustředí na cíl úspěšně přivést správný kód pro dystrofinový protein do svalové buňky, a tím buňce poskytnout recept, který potřebuje, aby dokázala vytvářet dystrofin. Konečným cílem je vyléčení onemocnění. Genová léčba však může fungovat pouze tehdy, pokud vědci dokáží najít způsob, jak dopravit správný kód pro dystrofinový protein do každé buňky kosterního svalstva v těle. Mnoho vědců, kteří s genovou terapií pracují, plánuje pro přenos těchto genetických informací využít virů, protože viry se vyvinuli s cílem ukládat svůj vlastní genetický kód do buněk. V současné době vědci dokáží některé viry manipulovat a nežádoucí genetický kód, který by byl za normálních okolností obsahem viru, nahrazovat dystrofinovým kódem. Pokud se teorie potvrdí, manipulovaný gen bude injekčně vpravován do těla pacienta. Výsledkem takové „virální“ infekce by bylo úspěšné překódování každé svalové buňky v pacientově těle.

Více na: http://www.parentprojectmd.org/site/PageServer?pagename=Advance_research_strategies_gene#sthash.SbTfK7IZ.dpuf

Buněčná léčba

Vědci vyvíjejí také strategie, jejichž cílem je přimět svalové buňky k produkci dystrofinového proteinu bez překódování základního genetického dystrofinového kódu. Tyto navrhované buněčné terapie se pokouší alespoň zčásti kompenzovat poškození svalu způsobené chybným genetickým kódem. Vědci již v minulosti začali vyvíjet techniky buněčné léčby, které využívají kmenové buňky derivované ze svalů. Jsou to v zásadě nezralé svalové buňky s potenciálem vyvinout se v různé typy tkání včetně kosterního svalstva. Kmenové buňky derivované ze svalů jsou velmi odlišné od embryonických kmenových buněk – embryonické kmenové buňky se získávají z lidských embryí, a dokáží se vyvinout v jakýkoliv typ tělesné tkáně. Jsou však nadále předmětem etických diskuzí.

Více na: http://www.parentprojectmd.org/site/PageServer?pagename=Advance_research_strategies_cell#sthash.wsrDqhE3.dpuf

Lékové léčby

Lékové přístupy vytvářející léčby pro Duchennovu svalovou dystrofii se nesnaží opravit ani nahradit chybějící genetickou nformaci ve svalové buňce, ani jinak zkonstruovat mechanismy, které by měly přimět svalovou buňku k produkci normálního dystrofinu. Farmakologické přístupy se místo toho snaží léčit symptomy DMD, aniž by nutně adresovaly základní příčiny. I když se farmakologická léčba může zdát méně dramatická než některé z nových metod, které jsou ve vývoji, farmakologické strategie dokáží obcházet některé z nejvíce skličujících překážek spojených s genovou a buněčnou léčbou - především potíže s dosažením systemického dodání a překonáním odezvy imunitního systému.

Více na: http://www.parentprojectmd.org/site/PageServer?pagename=Advance_research_strategies_pharmacological#sthash.HXJUf3XJ.dpuf

Utrofinová upregulace

V roce 1989 vědci zjistili, že ve svalových buňkách existuje protein jménem utrofin, především v místě spojů, kde se setkává nerv se svalovou buňkou. Od té doby vědci pozorovali, že utrofin by mohl potenciálně fungovat jako náhrada dystrofinu (a chránit membránu svalové buňky), kdyby bylo možné buňky přimět k produkci utrofinu v lokacích i mimo nervosvalové spoje. Tato strategie by možná mohla vést k efektivní léčbě Duchennovy svalové dystrofie za využití biologického procesu, který je mnohem jednodušší než procesy spojené s genovou a buněčnu léčbou.

Více na: http://www.parentprojectmd.org/site/PageServer?pagename=Advance_research_strategies_utrophin#sthash.eQFnI3a2.dpuf

Myostatinové inhibitory

Vědci se dlouho domnívali, že tělo normálně obsahuje sloučeninu, která limituje růst svalů. Například určitá plemena skotu mají mnohem více svalů než obyčejný skot. Vědci izolovali příčinu tohoto rozdílu v mutaci genu, který kóduje produkci hormonu s názvem myostatin. Myostatin má tendenci limitovat svalový růst. Vědci hledající léčbu teoretizují, že inhibice myostatinu u chlapců s DMD způsobí, že se u nich zpočátku vyvine více svalstva. Ideálně by tento přebytek měl kompenzovat ztrátu svalů spojenou s DMD, a chlapcům by to umožnilo zachovat si tělesné fungování po delší dobu. PPMD  je známo, že použití této strategie ve výzkumu u mdx myší uspělo, a omezily se určité dopady nedostatku dystrofinu.

Více na: http://www.parentprojectmd.org/site/PageServer?pagename=Advance_research_strategies_myostatin#sthash.W23I8Wfl.dpuf

Exon Skipping

Oligonukleotidy jsou sloučeniny využívané vědci, kteří hledají způsob, jak opravit neúplný genetický kód v dystrofinovém genu. V případě tradičního přístupu genových léčeb se vědci pokoušejí nahradit genetický kód, exon skipping se místo toho snaží přimět buňky svalstva k tomu, aby ignorovaly defektní část v dystrofinovém genu, a vytvořily menší ale zcela intaktní verzi dystrofinového proteinu. Tato strategie výzkumu je známa pod označením exon skipping. (Viz Přehledy 09/10 2014)

Zamýšleným výsledkem je, že svalová buňka chlapce by pak sama produkovala dystrofin. Vědci, kteří s oligonukleotidy pracují, doufají, že se jim podaří nalézt látku, která „rozepne“ genetický kód a jedna strana kódu se tím posune o několik málo stupňů doprava, čímž se buňce dostane dostatku kódu pro produkci životaschopného dystrofinového proteinu.

(...)

Více na: http://www.parentprojectmd.org/site/PageServer?pagename=Advance_research_strategies_exonskipping#sthash.5fzoHtR4.dpuf

Zvířecí modely

Zde se zaměříme na dva nejznámější modely DMD u zvířat – model s mdx myší a psí model X vázané svalové dystrofie. Ačkoliv není model s mdx myší přesným modelem lidské nemoci, je vědci intenzivně studován ve snaze porozumět degeneraci a regeneraci svalů při DMD. Většina pokusů se tedy proto v praxi na modelu s mdx myší provádí. Mdx myši mají v dystrofinovém genu bodovou mutaci. Tato mutace mění kodon (kodon neboli triplet; za sebou jdoucí báze mRNA) reprezentující aminokyselinu glutamin na kodon reprezentující aminokyselinu threonin. Tato jediná změna aminokyseliny způsobuje pozastavení celého buněčného mechanismu – syntéza dystrofinu je ukončena předčasně (tzn. vznik předčasného stop kodonu). Výsledkem je, že myš nemá ve svalech žádný funkční dystrofin. V počátku života se u mdx myší projevuje fáze degenerace kosterního svalstva a následná regenerace; v pozdější fázi života přichází slabost určitých svalů jako je diafragma a objevuje se zvýšená fibróza. Psí x vázaná svalová dystrofie byla identifikována u zlatých retrívrů. Podobně jako děti s DMD mají také CXMD psi nedostatek dystrofinu ve svalech. Štěňata s CXMD postihuje vážná atrofie a slabost svalů již ve věku 6-8 týdnů. Běžná je i degenerace svalových vláken a srdeční problémy. Model svalové dystrofie u zlatých retrívrů (GRMD) představuje nejlepší model onemocnění u lidských pacientů s DMD co do rozměrů i patologické exprese onemocnění.

Více na: http://www.parentprojectmd.org/site/PageServer?pagename=Advance_research_strategies_animalmodels#sthash.X5kDOw6o.dpuf

25.10.2014 - Holandská studie prevalence epilepsie při DMD

Výzkum formou dotazníků v AJ - výzva

Vážení rodiče/ chlapci / mladí muži,

V současné době provádíme vědecký výzkum a naším cílem je odpovědět na otázku, zda je u mladých mužů a chlapců s DMD častější výskyt/prevalence epilepsie. Dále bychom rádi zjistili, zda v tom hrají nějakou významnou roli i specifické podtypy. Jelikož epidemiologické studie a jejich případné pevné závěry vyžadují velké množství údajů od pacientů, byli bychom Vám moc vděční za spolupráci. Prosíme Vás o zodpovězení následujících dotazů – odpovědi vepište, zvolte ve výběru nebo zaznačte odpovídající kolečko. U některých otázek je potřeba doplnit krátké informace či věk.

Veškeré poskytnuté údaje budou využity diskrétně a zůstanou anonymní. Děkujeme Vám moc za spolupráci.

Pokud máte jakékoliv dotazy, neváhejte nás kontaktovat na: hendriksenj@kempenhaeghe.nl

Link na dotazník pro rodiče: https://www.kempenhaeghe.nl/duchenne/ml_questionnaire.php?soort=en_parent

Link na dotazník pro chlapce a muže: https://www.kempenhaeghe.nl/duchenne/ml_questionnaire.php?soort=en_boy

(Poznámka překladatele: Pokud by někdo chtěl dotazník vyplňovat, tak vám dotazník přeložím, abyste mohli podle vzoru vyplnit originál. Pište mi na karelnovotny1981@gmail.com. Nemusíte za překlad nic platit.)

Více na: https://www.facebook.com/notes/duchenne-foundation/epilepsy-in-duchenne/775678432499280 a https://www.kempenhaeghe.nl/duchenne/

7.11 2014 -  Webinář o plicní péči, 2. díl na YouTube

Přednáší:
Dr. Jonathan Finder (Children’s Hospital, Pittsburg)

Dr. Oren Kupfer (Children’s Hospital, Colorado)

Témata druhého dílu:

*Význam spirometrie/max. výdechová rychlost při odkašlání

*Používání přístrojů asistujících při odkašlávání

*Noční hypoventilace/spánkové studie

*Měření oxygenace

*Dopady skoliózy na dýchání

*Cestování s plicními asistenčními přístroji

*Prevence zápalu plic

Webinář je on-line na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=uwTEeP52Tj8&feature=youtu.be

27.10.2014 - Sarepta Therapeutics oznámila aktuální informace o regulační cestě Eteplirsenu

*FDA (americký Ústav pro kontrolu potravin a léčiv/Food and Drug Administration) vydává další aktualizované pokyny ohledně specifických údajů požadovaných k přihlášení Eteplirsenu, Přihláška na nový lék/NDA, „New Drug Application“;

*FDA prohlásila, že je třeba dále diskutovat o tom, co je "kompletní" žádost NDA;

*Podání žádosti NDA plánováno na polovinu do roku 2015;

*Telekonference Sarepta ohlášena na 27.10 2014

CAMBRIDGE, Mass., (BUSINESS WIRE)

Sarepta Therapeutics Inc. (NASDAQ: SRPT), developer inovativní ch terapií na bázi RNA, dnes poskytuje aktuální informace o jednáních s FDA o plánované přihlášce nového léku/New Drug Application (NDA) - podání žádosti o schválení eteplirsenu pro léčbu DMD.

Aktualizace FDA z minulého týdne informovala o schůzce (setkání „typu B“; fáze příprav žádosti NDA/ pre-NDA), která se konala v září 2014. FDA aktualizovala pokyny týkající se konkrétních údajů, které mají být zahrnuty v době, kdy bude společnost Sarepta přihlášku NDA podávat. Pokyny uvádí, že jsou aktuálně jako součást NDA vyžadovány nové údaje, včetně výsledků nezávislého hodnocení dystrofinových snímků a klinických dat ze 168 týdnů studie 202. Pokyny navíc vyžadují konkrétnější údaje, včetně definice minimálního období bezpečnosti pro nové pacienty léčené eteplirsenem, dále údaje o přirozeném průběhu onemocnění u pacientů, které má společnost Sarepta získat od nezávislých akademických institucí, a údaje z MRI z nedávné studie prováděné nezávislou skupinou akademiků. FDA uvedla, že bude nutné další jednání se společností Sarepta (bude nutné určit, co přesně by byla kompletní žádost NDA“). Na základě těchto požadavků plánuje Sarepta předložit NDA v polovině roku 2015 a čeká na dodatečné požadavky z dalších jednání s FDA.

"Zavázali jsme se ke splnění aktualizovaných požadavků FDA a nově požadované specifické údaje budou zahrnuty při podání NDA; budeme i nadále spolupracovat s agenturou FDA s cílem dosáhnout úplné a přijatelné NDA," řekl Chris Garabedian, prezident a generální ředitel Sarepta Therapeutics.

Poznámky z meetingu Pre-NDA o informacích, které FDA žádá jako součástí podání žádosti NDA:

"V době podání žádosti NDA by měl žadatel dodat tříměsíční data od minimálně 12 až 24 pacientů nově vystavených eteplirsenu."

"Dostupné údaje od ostatních pacientů zařazených v nových eteplirsenových studiích (studie 301, 203, 204) by měly být v okamžiku podání žádosti také zahrnuty, i v případě že vystavení pacientů léčbě bude kratší než 3 měsíce."

"Dodatečná data z dalších časových intervalů a data od nově přijímaných pacientů by měla být předložena v rámci bezpečnostní aktualizace po 120 dnech."

"FDA žadateli důrazně doporučuje, aby zajistil a předložil údaje o přirozeném průběhu onemocnění u pacientů. FDA je připravena apelovat na akademické skupiny, které požadované údaje mají, aby žadateli údaje zpřístupnily."

"Studie 201/202 – kontrolní studie v místech studie – provedené v květnu 2014, odhalily po vydání informačního dopisu z 15. dubna 2014 v něm vyznačené rozdíly v imunohistochemické metodice, a vznikly obavy ohledně reprodukovatelnosti dat. Nedostatek potvrzujícího stabilního měření dystrofinu během návštěv v místě studie vyžaduje navíc zahrnou při podání žádosti NDA také nezávislé posouzení dystrofinově pozitivních vláken a údaje ze 168 týdnů studie o účinnosti (studie 201/202). "

"FDA žadateli naléhavě doporučila předložit údaje z vyšetření MRI doplněné vhodnými kontrolními údaji přirozené historie."

(...)

Více na: http://investorrelations.sarepta.com/phoenix.zhtml?c=64231&p=irol-newsArticle&ID=1981569

27.10.2014 - Reakce PPMD na dodatečné požadavky FDA; schválení eteplirsenu

Dopis Pat Furlong pro oddělení nervosvalových léčiv ve FDA: http://www.parentprojectmd.org/site/DocServer/Dunn_Sarepta_Letter__2___1_.pdf?docID=15623

Vážený Dr. Dunne,

Dnes ráno jsme byli pozváni k účasti na telekonferenci společnosti Sarepta konané v souvislosti s vydáním tiskové zprávy o regulačních aktualizacích k eteplirsenu. Dozvěděli jsme se, že Sarepta posune předložení NDA až na polovinu roku 2015. Jak si možná umíte představit, je komunita DMD touto zprávou velmi raněna.

Během telekonference společnosti Sarepta jsme pochopili, že agentura nyní žádá více údajů o bezpečnosti, údaje o přirozeném průběhu onemocnění u pacientů a nezávislé přezkoumání údajůbiopsií použitých pro výpočet dystrofinových hladin.

Dále víme o tom, že mnoho osob z pacientské komunity již souhlasilo s podstoupením čtvrté svalové biopsie, aby se vyhovělo požadavkům agentury. Chápeme potenciální hodnotu údajů pro schvalovací proces a následně pro instituce pověřené úhradou/financováním léčby, nicméně splnění tohoto požadavku vyžaduje velkou osobní oběť ze strany účastníků studií - dětí. Souhlas s tímto krokem je další důkaz, že DMD komunita je ochotna udělat cokoliv, aby byla co nejrychleji spuštěna bezpečná a účinná terapie; žádáme agenturu, aby na oplátku prokázala stejnou úroveň flexibility při přezkumu dat.

Jsme strašně zklamáni novou zprávou, ale doufáme, že další informace, které jste si vyžádali, vám umožní získat dostatečný vhled do požadovaného pečlivého přezkoumání bezpečnosti a účinnosti, a že to povede ke schválení eteplirsenu. Dále doufáme, že přísnost přezkumu a komplexnost datového balíčku poskytovaného žadatelem (spol. Sarepta Therapeutics Inc.) povede k dynamičtější ochotě agentury zvážit urychlení průběhu při schvalování léčby u dalších exonů. V komunitě DMD věříme, že se eteplirsen stane základním kamenem léčby DMD, přispěje k obnově dystrofinu a výrazně zpomalí postup onemocnění. Jsem si vědoma, že agentura ví o kritické nenaplněné potřebě léčby a sdílí s námi palčivou potřebu dosažení schválení proto, aby naši mladí lidé měli možnost prožít produktivní a delší život.

Vážíme si Vaší snahy o přesnost, ale chci, abyste věděl, že komunita DMD věří, že rovnice přínosů a rizik již byla dobře zdokumentována. Hlavní prioritou rodičů je stabilizace progrese onemocnění. Těšíme se na polovinu roku 2015, na předložení žádosti a schválení eteplirsenu, a posouzení schválení PMO (oligomery morfolino fosfor diamidu) coby třídy léčiv, která dokáží zpomalit / zastavit postup onemocnění v mnoha p řípadech lidí žijících s DMD.

S pozdravem,

Pat Furlong

Prezidentka a generální ředitelka

Parent Projectu MD

Více na: http://community.parentprojectmd.org/profiles/blogs/ppmd-submits-letter-to-fda-regarding-latest-sarepta-update

20.10.2014 - Follistatinová genová terapie společnosti MILO Biotechnology zlepšuje funkce pacientů s Beckerovou svalovou dystrofií

ZDROJ: Milo biotechnologie

CLEVELAND a COLUMBUS, Ohio

Údaje zveřejněné dnes v časopise Molecular Therapy informují o úvodním úspěšném prověření klinického principu folistatinové genové terapie – dosažení nárůstu svalové síly a funkce u pacientů s Beckerovou svalovou dystrofií. Článek s názvem "Fáze I / IIa studie follistatinové genové léčby pro BMD" popisuje výsledky studie se šesti pacienty s BMD se zvyšovanou dávkou, zaměřené na posouzení bezpečnosti a účinnosti.

Všech šest pacientů bylo sledováno po dobu minimálně šesti měsíců, tři pacienti byli sledováni po dobu jednoho roku. Nebyli hlášeny žádné nežádoucí účinky léčby. V průměru pacienti vykazovali statisticky významné zlepšení výsledků testu chůze na šest minut i v testech pohybu do schodů. Histologie svalové biopsie navíc prokázala snížení svalové fibrózy a centrální nukleace, a zlepšení regenerace svalových vláken. Množství satelitních svalových buněk nebylo snížené.

MUDr. Jerry Mendell, profesor na celostátní dětské nemocnici ((Nationwide Children´s Ohio) a hlavní autor článku i studie, sdělil: "Jedná se o první klinickou studii s genovou terapií u svalové dystrofie vůbec, která prokázala funkční zlepšení. Pro ty, kteří svalovým onemocněním trpí, to znamená velký pokrok."
PhDr.
Brian Kaspar, který je docentem na Celostátní dětské nemocnici (Nationwide Children´s Ohio), autorem, kompenzovaným poradcem a vědeckým zakladatelem společnosti Milo, sdělil: "Po vyhodnocení top line údajů ze studie na nás udělal velký dojem zejména dopad naší genové léčby na dlouhodobou expresi follistatinu, patrné nejen na funkčním zlepšení, ale také na zlepšení zdraví svalů analyzovaných pacientů."

Léčba, vyvíjená na celostátní dětské nemocnici v Ohiu Dr. Mendellem a Kasparem, je založena na dodání follistatinu 344 pomocí adeno-asociovaného viru s cílem zvýšení svalové síly a předcházení úbytku svalové hmoty. Mohla by nalézt široké uplatnění u svalových dystrofií, v léčbě rakoviny způsobující úbytek svalové hmoty a u svalové slabosti související s věkem. Klinická studie, která je prováděna na celostátní dětské nemocnici v Ohiu a financuje ji nadace Parent Project MD, hodnotí také bezpečnost a účinnost léčby u devíti pacientů s inkluzní myozitidou. Výsledky studie s inkluzní myozitidou budou zveřejněny v polovině roku 2015.

Zákládající duševní vlastnictví v roce 2012 celostátní dětská nemocnice v Ohiu povolila využívat výhradně společnosti Milo Biotechnology. Milo Biotechnology obdržela od asociace FDA pro folistatinovou léčbu designaci „Orphan Drug“ (tj. označení léčiva určeného pro léčbu onemocnění s vysokou neuspokojenou potřebou léčby) pro BMD a DMD.

Al Hawkins, výkonný ředitel společnosti Milo Biotechnology, uvedl: "Doložený významný a dlouhodobý klinický účinek poskytuje základ pro plánování pilotních klinických studií. Začnou v roce 2015. Chceme urychlit dodání této důležité léčby k pacientům se svalovými dystrofiemi."

(...)

Pro více informací navštivte stránky společnosti na www.milobiotechnology.com. Kód klinického programu: AAV1-FS344

Více na: http://www.pipelinereview.com/index.php/2014102155785/DNA-RNA-and-Cells/Milo-Biotechnologys-Follistatin-Gene-Therapy-Increases-Function-in-Becker-Muscular-Dystrophy-Patients.html

15.10. 2014 - Tým univerzity v San Franciscu zjistil, že buňky imunitního systému mohou pomoci léčit svalovou dystrofii

„T-reg“
buňkymyším modelu podporují hojení a snižují zánět

Tým pod vedením vědců ze sanfranciské univerzity zjistil, že regulační T-buňky (buňky T-reg), specializovaná podskupina imunitních buněk, potlačují zánět a svalové poškození v myším modelu DMD.

Vědci zjistili, že buňky T-reg mají potenciál být terapeutickou látkou pro léčbu DMD, dědičné onemocnění, které postihuje děti - téměř vždy chlapce - a vede k progresivní degeneraci svalů.

Objev byl publikován on-line dne 15. října 2014, v časopise Science Translational Medicine.

Výzkumníci zjistili, že buňky T-reg, které tlumí imunitní odpovědi, se nacházejí ve svalech myší a lidí s genetickými mutacemi vedoucími k rozvoji svalové dystrofie, ne však ve svalech zdravých myší divokého typu ani ve svalech zdravých lidí. Vedoucí výzkumu a post doktorand na Diabetologickém centru UCSF PhDr. S. Armando Villalta uvedl, že nový objev naznačuje, že se buňky T-reg ve svalech objevují až v reakci na poškození.

"Když jsme buňky T-reg ze svalů geneticky upravených myších odstranili, onemocnění se začalo zhoršovat," řekl Villalta. "Když jsme buňky u myší naopak posílili, snížili jsme zánět a svalové poškození."

Podle Dr. Villalta pochází léčivý účinek z velké části od interleukinu-10 (IL-10), protizánětlivého proteinu produkovaného v buňkách T-reg i dalších buňkách podílejících se na regulaci imunitního systému. "IL-10 je tím, co u těchto myší pozorujeme, a je vidět i ve svalech lidí s DMD," řekl Villalta.
Výzkum vedl PhDr. Jeffrey A. Bluestone, významný profesor z oblasti endokrinologie a metabolismu, ředitel Hormone Research Institute na UCSF a výkonný vicekancléř a probošt univerzityBluestone předpověděl, že v humánní terapii DMD bude hodnota buněk T-reg s největší pravděpodobností spočívat nikoli v jejich samostatném léčebném účinku, nýbrž v jejich působení v kombinaci s genovou terapií.

DMD je způsobena vrozenou vadou genu pro dystrofin, protein nezbytný pro svalovou integritu. Klinické studie genové léčby DMD jsou v plném proudu. Genová léčba samotná však jak známo způsobuje jako reakci na virus, který se používá k zavedení zdravého dystrofinového genu do těla pacientů, zánět. Zánět může vzniknout i v reakci na tvorbu nového dystrofinového proteinu ze zdravého genu. "Zde by T-regs mohly být velkou pomocí," řekl Bluestone. Byly pozorovány tři jejich potenciální terapeutické účinky současně: "Buňky T-regs by mohly snížit generalizované záněty způsobené onemocněním, dále zánět způsobený genovou terapií, a konečně by mohly vytvářet faktory, které by navíc podporovaly hojení a regeneraci samotného svalstva."

Bluestone upozornil, že kombinované terapie jsou "klinicky vždy obtížně proveditelné, a získat povolení pro testování na lidech je také těžké." Myší model DMD, který vědci používají, navíc není tak závažný jako lidské onemocnění.

Vědci rozvíjí léčebný potenciál buněk T-regs již po mnoho let v boji proti autoimunitním reakcím, a T-regs již jsou využívány v klinických studiích prováděných na UCSF s cukrovkou typu 1 a rejekcemi orgánových štěpů. U non-autoimunitního onemocnění jako je DMD však prozatím nebyly žádné testy s lidmi provedeny, řekl Bluestone.

(...)

Více na: http://www.ucsf.edu/news/2014/10/119386/immune-cells-may-help-treat-muscular-dystrophy-ucsf-led-team-finds

20.10 2014 -  Univerzita v Buffalu vyvinula lék na svalovou dystrofii z malého proteinu, který se nachází v pavoučím jedu

Lék vyvinutý vědci na univerzitě v Buffalu z malé bílkoviny v pavoučím jedu jde kupředu jako slibná léčba DMD. Sachsův tým nyní studuje účinnost AT-300 u dystrofických myší. V roce 2015 výzkumníci podají žádost o schválení AT-300 jako nového léku ve stádiu výzkumu a o povolení prvních testů s lidskými pacienty.

Modifikovaný "sirotčí" lék studován u myší

Výzkumný tým, který malý protein v chilské "růžové“ tarantuli v roce 1990 objevil, vedl PhDr. Frederick Sachs, významný profesor fyziologie a biofyziky na SUNY. Aby pomohl lék vytvořit, spoluzaložil Sachs firmu Tonus Therapeutics s kolegy PhDr. Thomasem Suchynou, doc. Philipem Gottliebem - a Jeffem Harveym, odborníkem na trh s cennými papíry, jehož vnuk DMD. Protein GsMTx-4 byl pozměněn a chemicky syntetizován v laboratoři, a tak vznikla látka AT-300, potenciální lék navržený tak, aby zpomalil úbytek svalové hmoty, který je pro svalové dystrofie charakteristický. Sachsův tým nyní studuje účinnost AT-300 v myším modelu dystrofie. Tyto studie budou dokončeny v roce 2015. Agentura FDA již proteinu udělila označení "Orphan Drug" pro svalovou dystrofii, označení uznávající slibnost dané metody léčby.

Firma
kupuje práva a plánuje dále léčivo zdokonalovat

Biofarmaceutická společnost Akashi Therapeutics Inc. nedávno získala práva na protein AT-300 od Tonus Therapeutics, čímž se léčba o další krok přiblížila realitě. "Akashi Therapeutics finanční prostředky a zdroje nezbytné pro vývoj nového potenciálního léku," říká vice probošt UB Dr. Robert J. Genco. Genco dohlíží na Úřadu pro vědu, transfer technologií a ekonomický přesah, který technologie vyvinuté na univerzitě prodává. Cílem společnosti Akashi je vývoj koktejlu léků transformujících DMD do podoby chronického a zvladatelného onemocnění. Honoráře z prodeje jakýchkoli sloučenin vytvořených z AT-300 obdrží jak Tonus tak i UB. Dr. Sachs bude i nadále pomáhat s dohledem na výzkum a vývoj léku.

Studie ukazují, že lék zabraňuje influxu vápníku

Genetické mutace pacientů s dystrofií oslabují membrány svalových buněk, což umožňuje velkému množství vápníku buňky infiltrovat. Spouští se tak řetězová reakce, která vede k degeneraci svalů. Laboratorní studie ukazují, že AT-300 zastavuje nebezpečný příliv vápníku tím, že udržuje uzavřené mechanosensitivní iontové kanály v době, kdy jsou svalové buňky roztažené, říká Sachs. Dodává, že protein skýtá také potenciál pro prevenci srdečního selhání, jedné z nejčastějších příčin úmrtí dystrofických chlapců. Modifikovaná forma léku je navíc navržena tak, aby zůstala v lidském těle stabilní dlouhou dobu. Mohlo by to znamenat, že pacientům postačí pouze občasné dávky, a tím se by udržely nízké náklady na léčbu.

(...)